Vanliga frågor och svar
Fungerar appen på surfplattan?
Självklart!
Fungerar appen till både Apples IOS och Android?
Ja, appen fungerar på alla telefoner och surfplattor som har IOS eller Android installerat.
Fungerar appen även om jag inte har senaste versionen installerad?
Ja. När vi lanserar uppdateringar så kommer även gamla versioner fungera under en övergångsperiod. För maximal säkerhet rekommenderar vi dig att alltid hålla appen uppdaterad.
Hur många användare kan logga in på mitt larmsystem samtidigt?
Uppemot åtta användare kan vara inloggade samtidigt.
Kan jag i appen se vem av användarna som larmat på/av?
Ja, direkt på förstasidan och i Aktivitetsloggen. Här kan du exempelvis se vilken användare (tex användare 1) som larmat på när de lämnat hemmet, eller när de kom hem och larmade av.
Jag har två olika larmsystem, i villan och sommarstugan. Kan jag se båda i appen?
Givetvis! Du kan hantera flera larmsystem, med en enkel knapptryckning byter du mellan husen och kan se bilder och larmhändelser.
Vad händer med bilderna, kan Svenska Alarm se vad som händer i mitt hem?
Din och din familjs integritet är något vi på Svenska Alarm respekterar fullt ut. Vår larmtjänst är integritetssäkrad. Bilderna ägs och kontrolleras av dig och skickas direkt till din telefon utan att gå via en bemannad larmcentral. Först när polisen begär att bilderna ska plockas ut eller att du som kund önskar att behörig personal på Svenska Alarm tar del av bilderna, kan vi få tillgång. Läs Svenska Alarms integritetspolicy här.
Vad händer vid ett larm, skickas automatiskt bilder till väktaren?
Nej. Vid larmhändelse får du en notis i appen och väljer själv vilka bilder som ska skickas vidare till väktaren. Detta är för att säkerställa din och din familjs personliga integritet och privatliv. Läs Svenska Alarms integritetspolicy här.
Hur väljer jag vilken information jag vill dela med väktare?
Väktaren får nödvändig information för att utföra utryckningen, denna information fylls i på anläggardokumentationen som upprättas när du som får larmsystemet installerat. Detta är information såsom exakt var larmet är installerat. Läs Svenska Alarms integritetspolicy här.
Kan jag sätta på eller stänga av brandlarmet via appen?
Nej, brandlarmet är alltid aktiverat. Vid händelse av brand kan bara en person på plats stänga av larmet, via knappsatsen på centralenheten eller via en handsändare.
Kan jag komma i kontakt med Svenska Alarms kundtjänst via appen?
Inte i dagsläget, men det är önskemål vi har fått och något vi tittar på att implementera framöver. Svenska Alarm vill erbjuda en modern kundtjänst på dina villkor. Du når oss enkelt via telefon, mail eller chat på hemsidan.
Vad händer om min telefon blir stulen, hur säkerställer Svenska Alarm att tjuven inte får kontroll över mitt larmsystem?
För att logga in i appen krävs en pinkod som anges varje gång du vill komma åt larmsystemet. Skulle olyckan vara framme och du blir av med telefonen, kontakta direkt Svenska Alarm. Vi avregistrerar då din app, vilket gör att notiser och meddelanden inte når någon obehörig.
Vad händer om jag missar ett larm i appen?
I appen finns en funktion som kan skicka en notis till flera olika personer, exempelvis familjemedlemmar, grannar eller arbetskollegor. Det finns också en funktion som vid obehandlat larm skickar ett SMS, något som kan vara bra då du inte har tillgång till Wi-Fi eller nätverk.
Har du kopplat på funktionen Väktare Direkt så sker automatisk väktarutryckning och en väktare kommer till platsen oavsett om du reagerar på larmet i appen.
Alla larmhändelser, såväl behandlade som obehandlade, registreras i loggen.