Vanliga frågor och svar – privatperson
Hur lång tid tar installationen?
Två till fyra timmar.
Tar installatören med sig alla komponenter till installationstillfället?
Ja. Du slipper med andra ord att hämta ut ett paket på posten.
Kan jag köpa mer utrustning av installatören på plats?
Ja, våra installatörer har alltid med sig extra komponenter om man behöver göra kompletteringar eller anpassningar. Vårt mål är alltid att skapa det bästa skyddet för just dig.
Går installatören igenom hur allt fungerar?
Ja, när installationen är genomförd går vi igenom alla larmkomponenter och funktioner, så du känner dig helt trygg med ditt nya hemlarm. Har du frågor i samband med installationen så svarar vi självklart på dem!
Hjälper installatören mig med hur appen fungerar?
Ja, vår installatör hjälper dig ladda ner, installera och går igenom appens alla funktioner. Självklart är de utbildade för både Android och IOS, Apples operativsystem.
Måste jag vara hemma/på plats?
Någon måste vara på plats för att ta emot installatören och vara med när installationen avslutas för att gå igenom larmets alla funktioner och hur appen fungerar. Under tiden som installationen sker behöver du alltså inte närvara.
Den som tar emot installatören måste vara över 18 år.
Behöver jag förbereda något innan installatören kommer?
Nej, vi sköter allt på plats.
Hur vet jag att installatören kommer från Svenska Alarm?
Alla har profilkläder från Svenska Alarm, tillsammans med ett väl synligt ID06-kort. De kan också uppvisa giltig legitimation, och kommer på en i förväg bokad tid.
I vissa undantagsfall, på avlägsna platser eller när vi har många installationer, anlitar vi externa installatörer. De har genomgått samma gedigna utbildning som Svenska Alarms egna installatörer och kan visa upp giltig legitimation.
Jag kan bara ta emot installatören på helger, går det att lösa?
Ja, vi hittar alltid en tid som passar dig bäst.
Är det du som försäljare som kommer och installerar larmet?
Nej, det gör en av våra utbildade installatörer.
Jag har redan ett larm, vad gör jag med det?
Om du hyr ditt larm från någon annan larmleverantör hjälper vi dig att på plats avsluta det gamla avtalet, skruva ner larmsystemet och lägga i en låda. Om du själv vill avsluta den tidigare larmtjänsten går det såklart också bra. Vi löser allt – trygghet ska vara enkelt.
Var ska jag sätta centralapparaten?
Den ska sitta dold och i en larmad zon. Installatören hjälper dig att välja rätt plats.
Vad gör jag om larmet inte fungerar för att mitt hus är för stort?
Alla Svenska Alarms larmsystem är trådlösa och kommunicerar mellan detektorerna. Vårt moderna system har extra stark signal som passerar genom även tjocka betongväggar och längre avstånd. Når signalen ändå inte fram använder vi oss av signalförstärkare. Så även om du har ett väldigt stort hus eller tjocka betongväggar så löser vi installationen. Självklart testar vi också larmet innan vi åker, så allt fungerar felfritt.
Skulle larmet mot förmodan inte fungera behöver du självklart inte betala någonting, varken för larmpaket eller installation.
Jag har husdjur, kan jag fortfarande ha larm?
Absolut. Våra installatörer skapar anpassade lösningar för dig, din familj och dina husdjur. Oavsett om du har en stor hund, fågel eller boaorm – vi hjälper dig.
Behöver varje enhet anslutas till en strömkälla?
Nej, larmet är trådlöst och går på batteri. Detta säkerställer en smidig installation vilket gör minimal åverkan på byggnaden. Batteriet räcker vanligtvis i cirka fem år, livslängden varierar beroende på exempelvis temperatur eller hur ofta komponenten används.
Vilken elfirma anlitar ni för installationen?
Ingen, det behövs ingen elfirma då alla komponenter drivs av batterier.
Kan jag byta batteri på mina komponenter själv?
Ja, och vi hjälper dig gärna. Antingen kan du köpa ett batteri själv i affären eller vår webb-butik, kontakta oss så skickar vi ut ett nytt, eller så kommer en av våra installatörer till dig och gör bytet. När batteriet börjar ta slut får du en varning i god tid på din centralenhet. Här kan du läsa mer om batteribyte.
Min vän vill också ha ett larm, får jag någon rabatt?
Ja, vi erbjuder en så kallad värvningsrabatt. Efter att du rekommenderat din vän så ringer vi upp denne och när de sagt ja så drar vi av 500 kronor på din nästa faktura. Du kan läsa mer om att värva en vän här.