Hjälp och manual kring hemlarm, inbrottslarm och villalarm
  • Vi hjälper dig vid köp av hemlarm, inbrottslarm och villalarm

    Vi svarar på dina frågor.

Se mer

Hjälp

Klicka här och besök vår nya hjälpsida där du hittar fler frågor och svar. Nedan har vi samlat några vanliga frågor om larm. Har du andra funderingar kring hemlarm, brand och hemsäkerhet så är det bara att höra av dig så ska vi se till att hjälpa dig.

Vanliga frågor kring

Här har vi samlat vanliga frågor. Har du andra funderingar kring hemlarm, brand och hemsäkerhet så är det bara att höra av dig så ska vi se till att hjälpa dig

 

Vanliga frågor kring hemlarm, villalarm och inbrottslarm

 

 

Vanliga frågor

Varför ska jag ta hjälp av er för att installera?

Vi erbjuder både privatpersoner och företag en professionell installation och är av polisen godkänd larminstallatör. Larmutrustningen monteras för optimalt skydd med individuell placering av detektorer.

Våra smarta larm är enkla att använda men installatören hjälper dig igång och visar hur larmsystemet fungerar och vad som är viktigt att tänka på.

 

Måste jag köpa ett dyrt larm för att vara skyddad?

Nej, hos oss får du mycket larm för pengarna. Det finns de bolagen som tar ut ett överpris och försöker att sälja på dig mer än vad du behöver. Vi tror att nöjda kunder är nyckeln till framgång och erbjuder kvalitetslarm till rätt pris. Gå gärna till larmkalkylatorn för att se hur mycket du kan spara på byte av larm till oss.

 

Blir tjuvar mer intresserade av ett larmat hem?

Nej, tvärtom så visar det att du har tänkt till kring din hemsäkerhet. En larmad villa innebär mindre risk för att bli drabbad av ett inbrott.

 

Hur går en gratis säkerhetsrådgivning till?

Vi kommer hem till dig. Våra säkerhetsrådgivare ska alltid legitimera sig så du kan känna dig trygg när du släpper in dem. Det är ditt hem som ska skyddas och ingen bostad är den andra lik. Säkerhetsrådgivaren ser över ditt hem och presenterar våra tjänster och produkter. Det finns inga köpkrav utan det är en möjlighet för dig att få svar på dina frågor.

 

Varför ska jag ha ett brandlarm?

Brandlarm med brandvarnare är din bästa livförsäkring. En vanlig brandorsak är glödbrand och torrkokning. Det innebär rökutveckling innan huset börjar att brinna. Under den här tiden kan din brandvarnare larma och brandkår tillkallas.

 

Godkända av försäkringsbolag

Är larmen godkända av försäkringsbolagen?

Våra trådlösa larm är godkända av SSF Stöldskyddsföreningen. Genom våra försäkringspartners kan du få rabatt på din hemförsäkring när du installerar larm. Kontakta oss så hjälper vi dig med rabatt på din försäkringspremie.

 

Jag som inte har något av värde behöver väl inte larm?

De flesta känner en olustkänsla över risken att få inbrott. Genom att skaffa t.ex. hemlarm, villalarm eller inbrottslarm, minskar du risken för inbrott vilket gör att du kan känna dig trygg i ditt hem.

 

Är det lätt att störa ut trådlösa larm?

Nej. Det är betydligt enklare att klippa av en kabel. Våra larm är driftsäkra och sänder på den godkända frekvensen 868 MHz.

 

Kan jag ha husdjur och hemlarm?

Absolut, inga problem. Vi jobbar med individuellt anpassade larminstallationer. Du kan ha katt, hund eller stor sköldpadda – allt går att lösa. Det går också att satsa på ett skalskydd där alla djur kan röra sig fritt i rummen trots att bostaden är larmad.

 

Fungerar bredband ihop med larmet?

Det är inga problem att installera bredband tillsammans med våra larm. Även mobilt bredband fungerar bra ihop med alla våra larm.

 

Behöver jag ha en fast hemtelefon för att ha larm?

Nej alla våra larm har en säker och godkänd GPRS-sändare som standard något som våra konkurrenter ofta tar dyra extraavgifter för.

 

Kan larmet vara påkopplat på natten?

Ja, du kan slå på skalskyddet / hemmaläge när du sover. Det gör att de rum där du inte rör dig om natten, samt fönster och dörrar är larmade.

 

Ingår det dekaler till fönster och dörrar?

Ja, till alla våra larm ingår det avskräckande dekaler. Du kan läsa mer om det här under hemlarm och företagslarm.

 

Hur lång tid tar en installation av ett hemlarm?

Det tar ungefär 2-4 timmar. Att montera själva utrustningen och genomgång kring hur du larmar på är viktiga moment. Övrig tid brukar gå åt till att gå igenom din hemsäkerhet och besvara frågor dina frågor. Du kan läsa mer om installation här.

 

Måste jag vara på plats under en installation?

Ja. Då då en del av installationen innebär att installatören går igenom hur larmet fungerar så är det viktigt att du är på plats. Om du inte har möjlighet att vara på plats under hela installationen så är det framförallt viktigt att du är där vid start och i slutet då du får en genomgång av hur larmsystemet fungerar.

 

Hur lång är väntetiden på installation?

Beställ idag så kan vi ofta lösa installationen redan under morgondagen. Du kan boka installationen direkt med säkerhetsrådgivaren. Önskar du installation redan imorgon så går det ofta att lösa.

 

Att tänka på när städhjälp och djurvakten ska titta förbi

Du kan slå av och på ditt larm via appen oberoende av var du befinner dig. Många av våra kunder har också en speciell kod för tillexempel städhjälpen eller har en extra handsändare som de kan använda.

 

Vad händer om jag vill flytta?

Du äger ditt eget larm så du kan antingen flyttar med dig larmet eller så tar personen som flyttar in över det. Ska du lämna över det så kontakta oss i förväg så hjälper vi dig. Här kan du läsa mer om att flytta med larm.

 

Erbjuder Svensk Alarm värvningsrabatt?

Ja du får 500 kr i tipsbonus när du värvar en en kund som installerar ett nytt larm. Du kan läsa mer om att värva en vän här.

 

Vad ska jag tänka på när jag renoverar?

Börja med att larma av ditt hem och behöver du plocka ner larmutrustning så kontakta oss så hjälper vi dig.

 

Går det bra att skaffa nya husdjur?

Beroende på vilka husdjur och utrustning du har idag så kan du behöva göra ändringar. Det kan du ofta göra själv, kontakta oss så berättar vi mer.

 

Vad innebär CE-märkning?

Det är ett säkerhetskrav för elektronik. Är en produkt försedd med CE-märkning visar detta att tillverkaren eller importören har följt de grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav som återfinns i de EG-direktiv som reglerar detta.

 

Vilka betalningsmöjligheter erbjuds?

Svenska Alarm erbjuder säkra och trygga betalningar med betalkort och pappersfaktura. Där kan du själv se dina fakturor och betala dem direkt med betalkort. Vid delbetalning via Svea ekonomi, Wasa Kredit eller annan finansieringspartner gäller deras avtal och avgifter. Du kan läsa mer om betalning här.

 

Hur hanterar ni personlig information?

Du kan känna dig trygg. Vi är noggranna med vår egen säkerhet och våra kunders uppgifter. När du lämnar dina personuppgifter för att vi ska kunna kontakta dig innefattas de av vår Integritetspolicy.

 

Batteribyte –  låt oss hjälpa dig eller så kan du byta själv

Här kan du läsa mer om batteribyte

 

Gör som 23,781 andra och få bra tips varje månad

Signa upp till vårt nyhetsbrev